חברת זיקוק נפט ופטרוכימיה הממוקמת במפרץ חיפה. מפעילה את בית הזיקוק הגדול ביותר בארץ. לאותה חברה קיימת קיבולת זיקוק נפט כוללת של כ-9.8 מיליון טון נפט גולמי בשנה.

הגדרת הבעיה

ברשות חברת הזיקוק 2 אגני בוצה ביולוגית. הבוצה נוצרת בתהליך הטיפול הביולוגי בשפכים ומכילה תרכובות ארומטיות וחומרים מסוכנים. מניסיונות קודמים לנקות את האגנים באמצעות אמצעים קונבנציונליים כמו מחפרים ומשאבות מסוגים שונים כשלו או לא עמדו ביעדים הדרושים. כמו כן גם תהליך סחיטת הבוצה לא נחלה הצלחה. 

חץ ביצוע וטכנולוגיות ישראל נדרשה מאותה חברת זיקוק נפט למצוא פתרון בטוח וחסכוני למצב הנתון. 

חלק מהדרישות של החברה היו זמני עבודה קצרים בכדי לשמור על תפקוד המפעל, ללא סיכון בני אדם, סחיטת הבוצה לרמה של מינימום 50% מוצקים בריכוז של 500 מג"ל והשבת המים לתהליך.

הפתרון

הפתרון של חץ ביצוע וטכנולוגיות ישראל כלל שילוב של פטנט טכנולוגי ייחודי שפותח ע"י חץ ביצוע וטכנולוגיות ישראל הותאם לצורכי הלקוח, ושימוש במכשור תהליכי לקבלת תוצאות איכותיות. ביצוע העבודה כלל 4 שלבים בסיסים לפתירת הבעיה.

1

מחקר מקדים

  1. על מנת להבין טוב יותר את אתגרי הפרויקט ומגבלות. חץ ביצוע וטכנולוגיות ישראל הציבה מתקן פיילוט מחקרי מקדים באזור האגן אשר ניתן להפיק ממנו דו"ח מעבדתי. על סמך המחקר המקדים, הוחלט להקצות לפרויקט זה את ה- Hunter 800, מערכת רובוטית ייחודית המאפשרת שאיבת בוצה מתחתית אגן הבוצה בצורה נוחה ובטוחה. בנוסף לפיילוט הוצב גם מערכת סחיטה של Filter Press מתוצרת חץ כציוד המיצוק העיקרי.
זן חיפה 1
משקעים
זן חיפה 111

2

הובלה והקמה של הציוד באתר הלקוח

זן חיפה 2
זן חיפה 22
זן חיפה 222

3

שאיבת הבוצה

היחידה הרובוטית Hunter הפועלת ע"י יחידת הנעה הידראולית שמאפשרת תמרון ותזוזה בתוך אגן הבוצה גם בתנאים קשים מאוד. בין היכולות המיוחדות של הרובוט Hunter היא שאיבה מוצקים וחומרים מסוכנים בעזרת המשאבות שברשותו. 

זן חיפה 333
זן חיפה 33

4

סחיטת הבוצה והשבת המים

אחר שאיבת הבוצה מהאגן ע"י היחידה הרובוטית, מועבר הזרם ליחידת  Filter Press לסחיטה והשבת המים לתהליך. בשלב זה גם נאספת הבוצה המוצקה לפינוי והמשך טיפול והטמנה. 

מתוצאות העבודה

כמה האתר עזר לך בהבנת הבעיה ובחירת הפתרון?

דילוג לתוכן